søndag den 20. marts 2016

Hjemmelavede påskeæg med saltkaramel


Så blev det påske igen...

Jeg synes ellers lige at det har været jul, men sådan har højtiderne det nogle gange med at komme bag på mig.

Men i år har jeg da fået lavet lidt påskeforberedelser; nemlig de lækreste hjemmelavede påskeæg af marcipan fyldt med saltkaramel (som er resterne af en karamelsauce, som jeg lavede for et par uger siden og som siden har gemt sig i mit køleskab...). Hvis du ikke lige har en rest karamelsauce stående, som så jeg i Netto i dag, at de har Dolce Latte på deres spotvarehylde - den kan sagtens røres op med lidt saltflager og bruges i påskeæggene (og til at muligt andet lækkert her i påsken).

Æggene er betrukket med en ikke alt for mørk chokolade fra Callebaut (55%) og pyntet med striber af smeltet Dulcey fra Valrhona (det er stadig resterne af min gevinst fra Aakjærs Butik i Esbjerg.



Påskeæg med saltkaramel (5 stk)

100 g marcipan
3 spsk. saltkaramel
200 mørk chokolade
50 g dulcey chokolade (eller en anden god hvid chokolade)

Del marcipanen i 5 lige store stykker.

Tril i æggefacon

Skær æggene over og lav et lille hul i hver halvdel.

Fyld hullet med lidt saltkaramel.

Saml æggene igen.

Smelt 2/3 af den mørke chokolade over vandbad.

Hak den sidste 1/3 af chokoladen fint og kom den op i en skål.

Kom ca. halvdelen af den smeltede chokolade op i den usmeltede del og rør sammen. Hvis ikke det smelter helt, så tilsæt lidt mere af den smeltede chokolade. (Det er ikke sikkert, at du skal bruge alt det smeltede chokolade)

Når chokoladen er smeltet helt sammen, dryppes påskeæggene i chokoladen én af gangen og sættes på et stykke bagepapir. Sæt æggene i køleskabet til chokoladen er størknet.

Smelt imens den lyse/hvide chokolade over vandbad.

Tag æggene ud af køleskabet og fordel den lyse chokolade over dem.

Opbevar æggene på køl, indtil de skal spises.

God påske!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!