tirsdag den 12. januar 2016

Ølboller


Jeg elsker brød!

Især brød med fantastisk smag og konsistens. Smag i brød kan man få på flere måde; fx. ved at lade dejen hæve i lang tid, så kornets smag får lov at udvikle sig. Man kan også bruge surdej, som både virker som hævemiddel, men også tilfører en syrlighed til brødet, som er virkelig lækker.

Så kan man også tilføre smagsgivere; som fx. mørkt øl og maltmel, som jeg har gjort i dette brød.

Brødet bliver saftigt og smagen sødmefyldt og bitter på samme tid. Noget helt særligt.





Ølboller ca. 12 stk.

25 g gær
100 g surdej
2 dl. mørk øl
4 1/2 dl. vand
125 g speltmel
625 g hvedemel
2 tsk. salt
30 g flydende honning
1 tsk. maltmel

1 1/2 dl. hvedekerner
3 dl vand

Start med at sætte hvedekerner og vand over at koge.

Koges 10-15 min eller indtil kernerne har opsuget alt vand. Køles herefter ned til ca. 37 grader.

Bland alle ingredienserne i røreskålen til din røremaskine.

Brug din K-spade og rør dejen på højeste hastighed til den samler sig omkring K-spaden (se evt. min video på Facebook, hvor jeg viser, hvordan man rører en våd dej på røremaskinen).

Sæt til hævning i 1-2 timer ved stuetemperatur.

Smør køkkenbordet eller et stort skærebræt med olie.

Hæld forsigtigt dejen ud af røreskålen og fold den ind over sig selv nogle gange indtil overfladen virker spændstig.

Tag nu nogle håndfulde mel og kast det ind under dejen.

Skær dejen ud i 9-12 stykker og læg dem på bagepladen som de er eller form den forsigtigt til boller (der ligger en video på min facebookside, hvor jeg viser, hvordan man former en våd dej til boller).

Efterhæver ca. 30 min.

Tænd ovnen på 275 grader.

Når ovnen er varm, sættes bollerne ind og ovnens temperatur skrues ned til 250 grader. Tilføj evt. lidt damp.

Bollerne bages i 15-17 min og køler herefter af på en bagerist.

2 kommentarer:

  1. Det var godt nok en utrolig lækkert opskrift på ølboller - Og et rigtig godt indlæg! Fortsæt det gode stykke arbejde :) Jeg har lige selv skrevet et blog indlæg som omhandler røreskåle, hvis det kunne vække interesse kan du finde indlægget her: http://cribs.dk/de-3-bedste-roereskaale-2016/
    Rigtig god dag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det - de smager skønt!
      /Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!