onsdag den 2. december 2015

Lækkert surdejsbrød

Jeg er aldrig syg...

Jeg har undgået alle influenzaepidemier de sidste mange år og har nærmest ikke engang været forkølet i flere år. Så da vi i sidste weekend hentede en småsløj sønnike hjem og jeg i løbet af ugen hørte, at flere var syge, så var jeg ret overbevist om, at jeg selvfølgelig gik fri. Ikke mindst fordi det passer enormt dårligt ind i min planlægning at lægge mig syg, fordi jeg skulle gøre min eksamensopgave færdig til aflevering og derefter i gang med at planlægge min eksamen, som finder sted i starten af december.

Så da jeg kort tid efter, at jeg var kommet hjem fra arbejde fredag aften, kunne konstatere at jeg ikke bare var tørstig, men faktisk havde lidt ondt i halsen, så tænkte jeg, at det selvfølgelig ville være væk igen lørdag. Men lørdag havde jeg stadig ondt i halsen og det blev værre op af dagen. Senere stødte kløende øjne, løbende næse, hovedpine og feber til...

Så søndag måtte jeg indse, at jeg var syg og kapitulerede. Jeg lagde mig på sofaen for at se et afsnit af Grey's Anatomy på Viaplay - og rejste mig først igen for at gå i seng..

Sådan gik også mandag og tirsdag og det meste af onsdagen, dog blev Grey's indimellem skiftet ud med de bageprogrammer, jeg kunne finde på Viaplay og TV2-play, så det ikke blev alt for ensformigt.

Så mens jeg lå der og så bageprogrammer opstod ideen til de her brød; jeg har før bagt surdejsbrød, men har altid tilsat lidt gær for at være sikker på, at brødet blev luftigt nok, men jeg så flere steder, at det faktisk er muligt at bage et luftigt brød kun med surdej. Og da jeg havde en rest dej fra boller, jeg bagte lørdag morgen, som levede sit helt eget liv i mit køleskab og flere gange havde truet med at bryde ud af den beholder, jeg havde kommet det i, så blev jeg nødt til at afprøve det.

Og det virker!

Brødet er måske ikke det luftigste, jeg nogensinde har bagt, men det handler mere om mængden af mel end om surdejens hæveevne. Og smagen er fantastisk - dyb og syrlig og saftig!



Surdejsbrød 2 stk.

250 g surdej*
7,5 dl. lunkent vand
200 g fuldkornsspelt
700 g hvedemel
2 tsk. salt
1 spsk. honning

Kom alle ingedienserne op i røreskålen.

Æltes grundigt sammen - det bliver bedst på røremaskine, hvor dejen skal køre på høj hastighed, indtil den samler sig om dejkrogen.

Lad dejen hæve indtil dobbelt størrelse.

Vend dejen ud på et bord dækket med en blanding af hvedemel og fuldkornsdurummel.

Del dejen i to stykker og form begge stykker til brød ved at folde dejen på langs.

Læg brødene med sammenføjningen nedad på en bageplade med bagepapir.

Rids brødene.

Efterhæver tildækket til dobbelt størrelse.

Varm ovnen op til 250 grader.

Bag brødene i 20 min ved 250 grader og skru herefter ovnen ned til 220 grader og bag den videre i 10-15 min. indtil de lyder hule, når man banker dem under bunden.

Køles helt af på en bagerist, inden de skæres i skiver.

*du kan enten lave en traditionel surdej eller tage noget dej fra næste gang du bager. Den dej, du tager  fra gemmes i en lufttæt beholder i køleskabet, indtil du skal bage næste gang, hvor du så kan bruge den gemte dej, som en surdej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!