lørdag den 29. august 2015

Æblekage med marcipan, chokolade og mandler

Denne æblekage er resultatet af en hel dags overspringshandlinger.

Egentlig så skulle jeg læse lektier. Rigtig mange sider om forandringsledelse, relationer og domæner. Rigtig spændende stof, men indimellem også lidt svært tilgængeligt...og så er det jo nærliggende at finde på alt muligt andet, som man også lige kan tage sig til.

Jeg startede inden familien stod op, satte mig godt tilrette med en kop the og en friskbagt bolle (endnu en overspringshandling!), tændte radioen og hørte Mads og Monopolet. Fik også læst lidt inden familien stod op, men koncentrationen var ikke supergod og jeg lavede alt muligt andet indimellem - ryddede op, lyttede til radioen, fik grineflip sammen med datteren over Mads og Monopolet og bagte denne superlækre æblekage fyldt med gode sager; marcipan, chokolade, æbler, mandler og citronskal.

Nå, men hvorom alting er, så lykkedes det mig, at få læst det jeg skulle og mine overspringshandlinger kom der også noget godt ud af!



Luksus æblekage

100 g blødt smør
3 æg
200 g sukker
50 g revet marcipan
150 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
50 g finthakkede mandler
50 g finthakket chokolade
3 mellemstore æbler
Skal og saft fra 1/2 citron

Tænd ovnen på 175 grader.

Kom bagepapir i en springform.

Skræl æblerne, fjern kernehuset og skær dem i små tern, som vendes i citronsaft.

Rør smør, sukker, citronskal og revet marcipan sammen.

Tilsæt æggene én af gangen og pisk grundigt.

Bland mel og bagepulver og sigt det i.

Tilsæt mandler og chokolade.

Tilsæt tilsidst æbler i tern.

Fordel dejen i springformen og drys med 1 spsk. rørsukker.



Bages ved 175 grader i 35-40 min.

Tip:
Æblerne kan erstattes med pærer og citronskal med kardemomme.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!