lørdag den 17. januar 2015

Æblekage med kardemomme, citron og chokolade


En lille historie, som ender med æblekage...;

Vi står uden for supermarkedets indgang og skal igennem diverse frugt og grønt inden vi når inden for. Vi mangler frugt og jeg tænker, at vi skal have de sædvanlige æbler. Lige ved siden af de æbler vi plejer at købe og som ungerne kan li', ligger nogle store, røde og meget blanke æbler. Jeg har min datter med. Vi væver lidt frem og tilbage over hvilke æbler vi skal købe - vi er begge ret fascineret af de røde, flotte æbler og pludselig dytter én af de parkerede biler. I bilen sidder en ukendt mand - han holder én af de flotte, røde æbler op, halvspist, og vender tommelfingeren op.

Herfra er beslutningen nem - vi skal have de flotte æbler!

Det viste sig bare, da vi kom hjem, at vi ikke kunne li' æblerne og at jeg i forvejen havde en stor pose æbler liggende på terrassen.

Så nogle af æblerne blev til denne lækre æblekage:


Æblekage med kardemomme, citron og chokolade


200 g blødt smør
200 g rørsukker
4 æg
2 tsk. kardemomme
Korn fra ½ vaniliestang
Skal fra ½ citron
200 g mel
1 tsk. bagepulver
50 g chokolade
3 æbler
2 spsk. rørsukker


Sådan gør du:


Tænd ovnen på 175 grader.


Læg bagepapir i bunden af en springform og smør siderne.


Rør det bløde smør og sukkeret.


Tilsæt kardemomme, vanilie og citronskal.


Tilsæt æggene og pisk godt til massen er homogen og sukkeret ikke længere knaser.


Bland mel og bagepulver. Sigt det i og vend forsigtigt rundt.


Tilsæt chokolade og det to æbler skåret i små tern.


Kom dejen i springformen.


Skær det sidste æble i tynde både og læg dem ovenpå dejen - tryk dem gerne lidt ned.


Drys ca. 2 spsk. rørsukker ovenpå kagen.


Bages 40-45 min.


Afkøles og serveres lun med creme fraiche eller flødeskum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!