tirsdag den 4. november 2014

Kanelmazarin med æblemousse

Denne dessertkage er den dejligste, jeg har smagt længe.


Den søde, svampede mazarinkage med diskrete kanelnoter får et fantastisk modspil af syrlige æbler og cremet fløde - den smager som en bid af himlen.


Opskriften her jeg fundet hos Madsymfonien.


Jeg har ikke ændret meget i opskriften - jeg har dog erstattet æblemosen med mit hjemmelavede æblesmør.
Min søde veninde havde foræret mig nogle små, vilde æbler med masser af smag og syrlighed, men jeg orkede bare ikke at skrælle dem , så derfor lavede jeg en let krydret æblesmør (æblemosen er kogt ind med en vaniliestang og en kanelstang og ikke andet for ikke at blive for gennemtrængende i smagen).


Jeg lavede en dobbeltportion af opskriften og lavede en stor kage i stedet for en masse små.


Næste gang jeg skal lave kagen, vil jeg nøjes med at lave en enkeltportion, for det er en intens kage og skiverne bliver lige store nok. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den - så må du selv lave regnestykket!


Der er lidt arbejde i at lave en moussekage, men bunden kan bages flere dage i forvejen og fryses ned og kagen kan samles dagen inden den skal serveres, så man behøver ikke få stress over at skulle servere denne lækre kage.


Og den er virkelig lækker - og hele besværet værd!

Kanelmazarin med æblemousse


200 g smør
200 g rørsukker
4 æg str. M/L
500 g marcipan
100 g Urtekram hvedemel
2 tsk. vaniliesukker
4 tsk. stødt kanel


Tænd ovnen på 180 grader.


Smør en stor springform.


Rør smør og sukker blødt.


Riv marcipanen og rør det sammen med smør og sukker.


Tilsæt æg og pisk sammen.


Bland kanel, mel og vaniliesukker. Sigt i marcipanmassen og vend forsigtigt sammen til dejen er ensartet.


Kom dejen i en smurt springform og bag kagen i 20-25 min. ved 180 grader.


Køl bunden helt af.


Æblemousse

1 portion æblesmør
2 l ufiltreret æblemost
Korn fra 1 vaniliestang
12 blade husblas
4 dl piskefløde


Udblød husblassen i rigeligt vand i 10 min.


Pisk fløden til let skum med vaniliekornene.


Lun æblesmørret med æblemosten - det skal ikke koge, men det skal være varmt nok til at kunne smelte husblassen.


Vrid vandet af husblassene og kom den op til æblesmørret. Rør indtil det er smeltet.


Kom ca. 1/3 af flødeskummet op til æblesmørret og rør godt rundt.


Kom herefter æblesmørret op i resten af flødeskummet og vend forsigtigt sammen.


Kom æblemoussen i en spøjtepose.


Æblegele

3 dl. ufiltreret æblemost
5 blade husblas


Udblød husblassen.


Varm æblemosten op til ca. 80 grader.


Vrid husblassen fri for vand og kom den op til den varme æblemost. Rør til æblemosten er smeltet.


Kom op i en lille kande og lad køle helt af.


Samling af kagen


Placer den kolde mazarinbund i en kagering.


Sprøjt æblemoussen på kagebunden og glat efter med en paletkniv.


Lad moussen sætte sig lidt.


Lav æblegele og hæld forsigtigt den afkølede gele på kage.


Kom kagen tilbage på køl, indtil den skal serveres.


Pyntes med glaserede valnødder eller bare helt almindelige valnødder.


Tip:
Kagen kan også laves i en firkantet form og skæres ud i små firkanter inden servering.


Bunden også deles og kagen serveres som en lagkage. Jeg ville så komme lidt mindre husblas i moussen (måske 8 stykker til denne portion) og droppe geleen.


I stedet for æblesmør kan du bruge en færdiglavet æblemos eller selv koge en mos, som krydres med vanilie og kanel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!