torsdag den 1. maj 2014

Banankage af påskerester

Jeg ved det godt - der er allerede op til flere opskrifter på banankage her på bloggen. Men banankage er nu engang min families favorit (ikke min - jeg elsker citronkage med birkes), så det er tit banakage jeg bager, når vi skal hygge.


Og af en eller anden grund, så har vi altid nogle halvbrune bananer liggende, som ingen gider spise.


Den her banankage er en videreudvikling af en banankage, som jeg har bagt et utal af gange.


Jeg har halveret opskriften, brugt A-38 i stedet for kærnemælk, skåret ned på mængden af sukker og fedtstof og brugt vaniliepulver i stedet for vaniliesukker.


Som et lille ekstra twist har jeg brugt rester af påskens chokoladeæg - de lækre små mælkechokoladeæg fra Anton Berg - som jeg har hakket i grove chunks og blandet i dejen.


Banankage med havregryn og mælkechokolade


2 bananer
2 æg
175 g rørsukker
1 dl A-38
½ dl flydende margarine
½ tsk. vaniliepulver
1 tsk. natron
1/4 tsk. salt
160 g mel
25 g hvedemel


75 g mælkechokolade i grove stykker


Tænd ovnen på 200 grader.


Læg bagepapir i bunden af en springform og smør siderne.


Mos bananen.


Pisk æg og sukker lyst og skummende.


Tilsæt mel, havregryn, natron, salt og vanilie.


Rør sammen.


Rør A-38 og margarine i.


Tilsæt til sidst bananerne og den grofthakkede chokolade.


Hæld dejen op i springformen og bag kagen i ca. 25-30 ved 200 grader. Læg et stykke stanniol over kagen de sidste 10 min. så den ikke bliver for mørk.


Note:
Kagen er lækker og svampet og temmelig sød.
Den er rigtig lækker serveret med lidt skyr eller creme fraiche rørt op med vaniliepulver og citronskal.







2 kommentarer:

  1. Den er også et rent hit hjemme hos mine de gamle, der er alle fan. Jeg elsker den især med 70% choko og valnødder, men sidstnævnte er ikke lige lillesøsters favorit.

    - Anne

    SvarSlet
  2. Hej Anne. Mm, det lyder altså ret godt med mørk chokolade og valnødder! /Lene

    SvarSlet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!