torsdag den 17. april 2014

Påskekagen - vaniliekage med mangopuré og choko-lakridsfrosting

God påske til jer!

Efter en meget travl tid på arbejde, har jeg nu også påskeferie.

Jeg har selvfølgelig straks kastet mig over bagningen.




Min første projekt er en lækker påskekage; svampede vaniliebunde, sød/syrlig mangopuré og en chokoladelækker frosting med en svag lakridssmag.

Som alle lagkager tager den lidt tid at lave, men jeg lover, at den er alt din tid værd!

Påskekage (8-10 pers.)


Bunde:
80 g blødt smør
280 g sukker
240 g hvedemel
1 spsk. bagepulver
½ tsk. vaniliepulver
2 æg
1½ dl. mælk
1 dl. piskefløde


Mangopuré:
1 moden mango
1½ spsk. sukker
1/4 tsk. vaniliepulver


Choko-lakridsfrosting:
250 g mascarpone
150 g flormelis
1 dl. piskefløde
3 tsk. rålakridspulver
50 g mælkechokolade*


Gør en springform på ca. 16 cm. klar med bagepapir i bunden og smør siderne.


Tænd ovnen på 180 grader.


Rør smør, sukker og vanilie sammen.


Pisk æggene lette og luftige sammen med smør og sukker


Bland mel og bagepulver.


Sigt det.


Rør mel og mælk i dejen skiftevis - rør ikke for længe, men kun indtil alle klumper er rørt ud.


Kom dejen op i den smurte form.


Bag kagen 35-40 min. - hvis den bliver mørk på toppen, så dæk den med bagepapir.


Når kagen er bagt, tages den ud af bageformen og køler helt af.


Mangopuré:


Skær mangoen i mindre tern.
Kom dem i en gryde med sukkeret og vanilie og lad det simre for svag varme i 10-15 min til mangoen er mør.
Blendes og kommes på køl.


Choko-lakridsfrosting:


Pisk fløden stiv.


Pisk mascarpone med flormelis og lakridspulver til en jævn creme.


Smelt chokoladen enten over vandbad eller i mikrobølgeovnen.


Når chokoladen er helt flydende, kommes ca. 1/3 af flødeskummet op til chokoladen og røres godt rundt.
Herefter kommes chokoladen op i flødeskummet og vendes forsigtigt rundt til det er ensartet.


Nu kommes chokoladeflødeskummet op til mascarpone-lakridscremen og der piskes ca. 1 min med elpiskeren til cremen er fast og ensartet.


---ooo0ooo---

Samling af kagen:

Start med at dele kagen i tre bunde med en savtakket kniv.

Min kage var meget hvælvet på toppen, så jeg startede med at skære "bulen" af og delte herefter kagen i 3 bunde.

Læg den øverste bund, med toppen nedad, på et lagkagefad.

Fordel halvdelen af mangopureen på bunden.

Læg en bund ovenpå.

Fordel resten af mangopureen oven på den midterste bund.

Læg den sidste bund på med undersiden opad.

Sæt kagen på køl i en times tid.

Når kagen er kølet lidt mere ned fordeles frostingen på toppen og siden af kagen og kagen pyntes, som man har lyst.

---ooo0ooo---

Note:

Der er rigeligt med frosting, så man kan godt komme lidt af frostingen mellem bundene for lidt ekstra lækkerhed!


*jeg brugte en lækker 40% mælkechokolade fra Cocoa Barry, men brug bare din yndlingschokolade!

2 kommentarer:

  1. Mullehuset.dk20 april, 2014

    Sikke et projekt du har været ude i. Men sådan er det jo med de helt-fra-bunden-lagkager :-) Det lyder rigtig lækkert med mangoen, og super ide at pynte med æg. Meget inspirerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Det var rigtigt lækkert med den friske mango - sødt og syrligt på samme tid. Og bundene er helt kapitel for sig ;). Egentlig så tog kagen ikke så lang tid at lave - der skal jo hverken koges creme eller leges med husblas, så den kan du roligt kaste dig ud i . Du er også en ret erfaren kagebager :)
      /Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!