søndag den 2. marts 2014

Svenske semlor - fastelavnsboller på en anden måde

Jeg følger mange rigtig dygtige madbloggere, som alle inspirerer mig rigtigt meget. En af dem er Linn Grubbstrom, som er en svensk pige, der bor i København. Hun laver nogle virkeligt dejlige ting og hendes blog er en god blanding af danske og svenske opskrifter. Find hende på frokenkraesen.com.



Det er på hendes blog, at jeg har fundet opskriften på de svenske semlor, som er en gærdejsbolle, der bages med kardemomme. Når bollen er bagt og afkølet, skæres toppen af, bollen udhules og krummen røres sammen med revet marcipan og lidt mælk. Blandingen kommes tilbage i den udhulede bolle og ovenpå kommes flødeskum og "låget". Bollerne drysses med flormelis inden servering.

Jeg har fulgt Frøkens Kræsens opskrift, men har tilføjet lidt hindbærsirup til fyld og flødeskum. Det giver den smukke lyserøde farve og tilfører lidt syrlighed og friskhed, til den fede fløde.

Siruppen har jeg lavet ved at varme nogle frosne hindbær op i en kasserolle sammen med 2 spsk. sukker. Når hindbærrerne er begyndt at tø op og afgiver saft, så har jeg siet dem og kommet saften tilbage i gryden sammen med endnu en spsk. sukker. Lad saften koge lidt ind og stil den på køl.


2 kommentarer:

  1. Af omveje fandt jeg ind til din fine blog og i går satte jeg mig for at prøve at bage de svenske fastelavnsboller - tilsat hindbær ligesom dig (mest fordi jeg har to piger på 1 og 3 år, hvoraf den store er VILD med alt der er lyserødt! Selv når vi spiser ris serverer jeg dem lyserøde til pigerne (tak til rødebedesaft!), for så spiser de altid liiige lidt ekstra ;-)
    Tak for at dele så mange gode opskrifter. Jeg glæder mig til, at din macaron-opskrift kommer på bloggen. Jeg har forsøgt mig én enkelt gang, og selvom smagen var god, så var de kke særlig kønne at se på.
    Dejlig dag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Familiefarvelade. Tak for dine søde ord - det betyder meget at andre har glæde af mine opskrifter :). Min lille pige (som snart er 12) havde også sådan en lyserød periode, da hun var omkring 3. Nu savner jeg det faktisk lidt ;).
      Macaronsopskriften kommer forhåbentligt inden så længe, men det er faktisk lidt svært ;).
      Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!