søndag den 1. december 2013

1. søndag i advent: Pebernødder med appelsinskal og pebernøddekrydderi fra Mill & Mortar




Pebernødder hører julen til, synes mine børn...

Og så bager jeg da pebernødder til dem - bare de gider trille, for jeg magter simpelthen ikke at trille 250 pebernødder...;o)

De sidste mange år har vi brugt opskriften fra Arla på pebernødder med appelsinskal og kardemomme - de er lyse og sprøde og, vigtigst af alt, de smager ikke af brunkager!!

Sidste år fik jeg en dåse pebernøddekrydderi fra Mill & Mortar, som min søde mand, havde købt til mig ved Aakjærs i Esbjerg. Jeg havde ikke lyst til at droppe den gamle gennemprøvede opskrift, så i stedet har jeg brugt lidt af pebernøddekrydderiet i stedet for de foreslåede krydderier i Arlas opskrift til min opskrift - hvilket de bestemt ikke blev ringere af. Smagen blev bare en smule mere intens og julet, med en varm eftersmag af peber - mums.



Pebernødder ca. 170 stk.
125 g blødt smør
125 g sukker
1 æg
1 tsk revet appelsinskal
275 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1½ tsk pebernøddekrydderi fra Mill & Mortar

Hvis ikke, du har Mill & Mortars pebernøddekrydderi, kan du i stedet bruge:
½ tsk stødt kanel
½ tsk stødt kardemomme
¼ tsk stødt hvid peber
 
Hvis man har en røremaskine, så kom bare alle ingredienserne op i røreskålen og saml dejen med K-spaden.

Ellers samles dejen på køkkenbordet. Når dejen er samlet, pakkes den ind til film eller staniol og lægges på køl i nogle timer.

Når dejen har hvilet (kan sagtens ligge til dagen efter - eller evt. til næste weekend),

 
trilles den ud til lange, tynde stænger (ca. 1-1½ cm),
 

 skæres i 1 cm store stykker,
 

som trilles af ivrige børnehænder (og hvis man ikke har sådan nogle, så smager de også fint firkantede ;o)).


Sættes på en bageplade og trykkes let med en lille pegefinger.

 
 
Bager ved 200 grader i 10-11 min.

--oo0oo--
 
Når man har lavet dejen, så tænker man - sikke en stor portion, dem kommer vi aldrig igennem. Men vi har tit lavet en portion omkring 1. december - og så lige en portion mere 14 dage senere. De forsvinder utroligt hurtigt.
Men bag dem hellere af flere omgange end at lave dobbeltportion, for de smager altså bedst nybagte.
 
God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!