mandag den 23. september 2013

Boller med squash og solsikkekerner

Disse boller er lavet efter princippet "tøm skuffen" og derfor er det svært at lave en helt nøjagtig opskrift. De blev helt vildt lækre - seje indeni og sprøde udenpå. Smagen er helt vildt dejlig - sødlig pga. squashen og kernerne og med en rigtig lækker kornsmag. Jeg havde en rest dej stående i køleskabet fra sidst jeg havde bagt og den røg også lige i dejen - dejresten var med til at fremhæve den gode smag. Men hvis du ikke lige har dejrester stående, så kom bare ekstra mel og vand i dejen.



Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den - så må du lige selv ændre lidt i den, hvis du har noget andet i din køkkenskuffe end jeg har i min...

Min gamle dej....;o)
Mængderne i parentes er, hvis du nu ikke lige har en rest dej stående og fylde op i køleskabet....

Smuk grøn squash

Squashboller 12 stk.

Ca. 300 g fordej/surdej
10 g gær (25 g gær)
3 dl vand (4 dl vand)
1½ tsk salt
1 spsk honning
100 g fuldkornsmel
4-500 g hvedemel (5-600 g hvedemel)
½ revet squash
30 g solsikkekerner

Rør gær ud i lunkent vand. Tilsæt fordejen og rør det ud.

Tilsæt salt, honning, fuldkornsmel, squash, kerner og ca. 2/3 af hvedemelet. Rør sammen.

Tilsæt resten af melet lidt efter lidt indtil dejen er glat og smidig.

Lad dejen hæve 1-2 timer til dobbelt størrelse.

Ælt dejen på køkkenbordet og del den i 12 lige store stykker.

Formes til boller og sæt dem på en bageplade.

Efterhæver ½ timer.

Pensl bollerne med sammenpisket æg, inden de kommer ind i ovnen.

Bag bollerne i 20-25 min v/220 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!