tirsdag den 6. august 2013

Kærnemælksfranskbrød

Jeg havde forkøbt mig i kærnemælk og selvom vi elsker koldskål, så kunne vi simpelthen ikke spise mere. What to do?

Så jeg bagte et par kærnemælksfranskbrød og tog det ene med på arbejde til mine søde kollegaer, så vi havde morgenbrød (det er altid populært). Jeg bagte brødene tirsdag aften og de var stadig lækre og friske onsdag.



Kærnemælksfranskbrød 2 stk

50 g gær
7,5 dl. kærnemælk
2 tsk salt
1 spsk honning
2 spsk flydende margarine eller olie
150 g hvedeklid
900 g hvedemel

Udrør gæren i kærnemælken.
Tilsæt salt, honning og fedtstof.
Tilsæt grahamsmel og 2/3 af hvedemelet. Rør godt sammen (evt. på din røremaskine, hvis du er den lykkelige ejer af sådan én).
Tilsæt resten af melet lidt af gangen og ælt indtil dejen er glat og smidig.
Lad dejen hæve til dobbelt størrelse ca. 1 time.

Vend dejen ud på et meldrysset bord og del det i to.

Ælt hver dejklump ved at folde det ind over sig selv, indtil det former en glat og spændstig kugle.
Form hver kugle til et aflangt brød og læg dem på en bageplade dækket med bagepapir.

Lad brødene efterhæve tildækket i ½ time.

Rids brødene og pensl dem med sammenpisket æg.

Bages ved 220 grader i 30-35 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!