mandag den 8. juli 2013

Cheesecake med jordbær og fløde

Jeg synes, at denne cheesecake er helt vildt sommerlig med en skøn smag af søde, danske jordbær og en lækker creme med fløde, vanilie og lidt cremefraiche på toppen.



Denne cheesecake er af den bagte slags - og det var helt nyt for mig. Den skal i følge opskriften bages i vandbad med det resultat, at de yderste 30 min af bunden ligner savsmuld, da der kom vand ind i min springform på trods af, at den var pakket ind i flere lag stanniol. Næste gang prøver jeg at bage den uden vandbadet.

Smagen fejler bestemt ikke noget og jeg skal klart prøve den igen - måske det næste gang skal være med hindbær eller blåbær?

Cheesecake med jordbær og fløde

Bund
220 g Digestive kiks
100 g smør, smeltet

Fyld
200 g friske jordbær i kvarte
120 g sukker
400 g flødeost neutral
1-2 æg

Creme
2,5 dl piskefløde
2 tsk vaniliesukker
2-3 spsk cremefraiche 5%

Start med bunden; smelt smørret og knus kiksene. Kom de knuste kiks i en skål og kom de smeltede smør i. Rør godt sammen.

Tryk kikseblandingen godt ud i en springform, hvor der er lagt bagepapir i bunden. Sæt bunden på køl.

Kom jordbær, 40 g sukker og 2 spsk vand i en kasserolle - hvis du har en tom vaniliestang kan den med fordel kommes op til jordbærrene. Bring i kog. Skru ned og lad de simre indtil væsken er kogt ind til det halve. Tag gryden af varmen og stil den til side, så jordbærrene kan køle helt af.

Tænd ovnen på 160 grader.

Rør flødeost og sukker godt sammen. Tilsæt æggene - 1 af gangen. Hvis æggene er meget store, er det nok med et æg.
Kom jordbærrene op i flødeosten og rør indtil blandingen er ensartet.

Tag bunden ud af køleskabet og kom fyldet op på bunden.

Kagen kommes i ovnen - evt. i et vand, hvor vandet når ca. 2/3 op af kanten på springformen. HUSK, at forme formen med stanniol, så ikke der kommer vand i kagen....

Kagen bages i 30-40 min til den føles spændstig og fast.

Kagen køles af og kommes herefter i køleskabet mindst 2 timer, men gerne til dagen efter.

Lige inden serveringen laves cremen:

Pisk fløden med vaniliesukker. Bland herefter creme fraiche i efter smag (kan også udelades helt, men jeg kan godt lide den let syrlige smag sammen med den søde fløde.



Kom cremen oven på jordbærfyldet og pynt med friske jordbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!