fredag den 15. februar 2013

Grydebrød eller verdens bedste brød?

Jeg har flere gange forsøgt mig med at bage grydebrød eller verdens bedste brød, som det også kaldes.

Smagen er rigtig god, skorpen bliver sprød og krummen bliver saftig, men det er endnu ikke lykkedes mig at få udseendet helt rigtig. Jeg synes ikke brødet bliver luftigt nok og i sidste forsøg blev mit brød også temmeligt fladt.



Det gode ved det her brød er helt bestemt, at man næsten altid har alle ingredienserne ved hånden.

Min datter synes, at det er et helt fantastisk brød, så jeg bager det sikkert igen, men personligt synes jeg, at jeg har bagt bedre brød, som fx. sigtebrød eller mit brød med surdej og fuldkornshvedemel.

Men anyhow - her er en opskrift - måske I har bedre held end mig - drop endelig en kommentar :o)

Grydebrød 1 stk.

5 dl vand
15 g gær
2 tsk salt
625 g hvedemel (dette er ikke en ca. angivelse)

Rør gæren ud i vandet. Tilsæt salt og mel. Rør til dejen er sammenhængende. Dejen er meget våd - og det skal den være!
Kom dejen op i en smurt skål og dæk den til. Kom dejen i køleskabet natten over (gerne længere).

Næste dag:
Tag dejen ud af køleskabet og vend den forsigtig ud på et stykke meldrysset bagepapir.
Fold dejen ind over sig selv 2-3 gange.
Lad dejen hæve 2 timer (den skal helst ikke være køleskabskold, når den kommer i ovnen).

Tænd for ovnen på 250 grader og lad en ovnfast gryde eller stegeso varme op sammen med ovnen.
Når ovnen er godt varm (skal helst varme op i ca. 30 min), så hældes dejen forsigtigt ned i den varme gryde/stegeso og der kommes et ovnfast låg ovenpå.

Brødet bages 30 min ved 250 grader. Herefter tages låget af og ovnen skrues ned til 220 grader. Brødet bager videre i 15 min.

Når brødet er færdigbagt (skal lyde hult, når man banker på det), så tages det ud af ovnen og stilles til afkøling på en rist i mindst 45 min - og gerne mere.

Enjoy!



Skylder lige at sige, at opskriften ikke er min egen, men at samme opskrift florerer flere steder på nettet og derfor har jeg ikke lavet nogen specifik henvisning hertil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!