tirsdag den 1. januar 2013

Müslibarer

Opskriften på müslibarer har jeg fået fra en kollega. De er supernemme at lave og smager dejligt sødt og karamelagtigt, uden at være for søde.



Når de er nybagte, er de sprøde og knasende. Efter en uges tid (hvis de ellers holder så længe) bliver de mere bløde og svampede, men bestemt ikke dårligere.

I får opskriften, som jeg plejer at lave den - korn, gryn, nødder og tørrede frugt kan udskiftes med det man nu bedst kan lide, bare mængden er den samme. Min udgave er tilpasset børnenes smag - kunne dog godt forestille mig en udgave med tørrede tranebær og evt. lidt hakket hvid chokolade...mums, en voksenmüslibar :o)

Müslibarer

1 ds. kondenseret mælk (den blå fra Nestlé kan købes i Føtex og Bilka og indimellem i Rema1000)
250 g fintvalsede havregryn (her kan man fx. bruge speltgryn eller byggryn eller halvt havregryn/halvt speltgryn)
75 g kokosmel
100 g rosiner
125 g blandede kerner og frø (jeg har brugt solsikkekerner, hørfrø og sesamfrø)
125 g grofthakkede mandler.



Tænd ovnen på 130 grader,
Den kondenserede mælk lunes forsigtigt i en gryde, så den bliver mere tyndtflydende.
Havregryn, kokosmel, rosiner, kerner og mandler blandes i en skål. Den kondenserede mælk hældes over og massen blandes godt.
Massen trykkes ud i en lille bradepande foret med bagepapir.
Bager ca. 1 time. Hviler 15 min og skæres herefter ud i ca. 20 stænger.

4 kommentarer:

  1. Hej Lene, jeg går med tanker om, at bage myslibarer, og din opskrift er lige noget for mig. Jeg æææælsker kondenseret mælk, og så lyder opskriften oven i købet let.
    Det skal da prøves :-)
    Bage-glade hilsner fra
    Mulle (Mullehuset.dk)

    SvarSlet
  2. Hej Karin. Tak for din kommentar :o). Opskriften er supernem og her hos os går de som varmt brød ;o)
    Hilsen Lene

    SvarSlet
  3. kan de fryses

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg aldrig prøvet. Jeg tror, at de vil smuldre, når de tør op igen. Men de holder ret godt i en tætsluttende kagedåse - de kan sagtens spises efter en lille måneds tid. / Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!