mandag den 7. januar 2013

Hindbær-trifli cupcakes

Til min fødselsdag fik jeg The Hummingbird Bakery's Kagedage eller dvs. jeg købte den til mig selv....

Siden da har den haft fast plads på min natbord, hvor den er blevet bladret igennem gang på gang. Hyggelig godnatlæsning!

Der er bare så mange opskrifter i den, som jeg har lyst til at afprøve og så få lejligheder til at gøre det, så da jeg havde lidt vaniliecreme til overs fra fastelavnsbollerne, kom jeg i tanke om opskriften på hindbær-trifli cupcakes, som er fyldte med vanilieflødecreme og friske hindbær.



I min udgave blev det til vaniliecreme uden fløden, da jeg ikke lige havde noget, og hindbærsyltetøj, men det var også vildt lækkert.

Cupcaken er en vaniliecupcake fra The Humminbird Bakery, som jeg har justeret en anelse; bl.a. har jeg skåret ned på mængden af sukker og jeg bruger vaniliestænger i stedet for vanilieessens, som de bruger overalt i kogebogen. Jeg har heller ikke tilsat helt så meget mælk, som der står i opskriften, da jeg ellers synes, at dejen bliver for tynd til at komme over i muffinformene.

Der er en rigtig dejlig smag i vaniliecupcakes'ene og de er saftige og lidt sprøde på toppen, så de kan sagtens spises uden fyld og topping, men det er nu bare så hyggeligt med lidt ovenpå....;o)

Jeg skriver opskriften, som jeg har lavet den.

Hindbær-trifli cupcakes 12 stk.

80 g blødt smør
250 g sukker
240 g hvedemel
1 spsk bagepulver
1/4 tsk salt
2 dl mælk
Korn fra ½ vaniliestang skilt af med en smule af sukkeret
2 store æg

1 portion vaniliecreme
1/4 glas hindbærsyltetøj
12 friske hindbær

Tænd ovnen på 190 grader.
Rør sukker, vaniliesukker og smør sammen. Tilsæt æg én af gangen og pisk til det er lyst og luftigt. Bland mel, salt og bagepulver i en skål og sigt det i æggemassen. Rør forsigtigt melet i æggemassen sammen med mælken.
Kommes i 12 store papir muffinforme. Formene fyldes ca. 2/3 op.
Bages i 18-20 min til de er gennembagte - de bliver ikke mørke ovenpå, så stik i dem med en lille træpind.



Lad dem køle helt af inden der med en skarp kniv skæres et hul i kagen på 2x2 cm og en kegle af kage tages op. I hullet fyldes først en tsk creme, så en tsk syltetøj og derefter endnu en tsk creme. Kagekeglen presses tilbage i kagen og kagen kan evt. pyntes med creme ovenpå og, hvis man har, et hindbær.


Skal cremen være endnu lækrere blandes den med 2 dl. fløde, der er pisket til skum. Så er den også flottere at bruge som topping.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!