onsdag den 16. januar 2013

Chokoladeroulader - to slags småkager

Egentlig så er jeg faktisk slet ikke så vild med småkager - jeg vil meget hellere have rigtig kage ;o).

Men skal jeg have småkager, så skal det være specier og helst rouladesmåkager. Jeg bruger en grundopskrift fra Amo, som jeg synes er rigtig god og så putter jeg lidt forskelligt i efter smag og lejlighed.

Grunden til at der er små engle på billedet er den simple, at småkagerne blev bagt inden jul, men jeg havde udfordringer med at sende billedet fra min telefon til pc'rn...arghhh! Men småkagerne er ikke specielt julede, så de kan sagtens bages resten af året ;o)



Grundopskrift

1 kg hvedemel
375 g flormelis
750 g smør (ja, det er rigtigt meget!!)
2 æg
Korn af ½ stang vanilie (min egen tilføjelse, men jeg eelsker vanilie :o))

Hvis man har en røremaskine kommes alle ingredienser i røreskålen og samles ved lav hastighed med røremaskinens K-spade. Ellers samles dejen hurtigt på bordet eller i et stort fad.

Så er grunddejen klar - nu man tilsætte nødder, chokolade, kakao eller hvad man nu har lyst til dejen.

Vi lavede roulade-småkager (dem elsker børnene, både pga. den lækre kakaosmag, men også fordi de ser så sjove ud) og hasselnøddesmåkager (som mest er for min skyld ;o)).

Rouladesmåkager

½ portion grunddej
6 spsk god kakaopulver

Dejen deles i to dele. Kakaopulveret æltes ind til den ene del af dejen.
Pak delene ind i staniol og læg dem på køl i et par timer.
Herefter rulles først den hvide dej ud til en firkant på et meldrysset bord (ikke alt for tyndt, så bliver det meget svært at arbejde med).
Rul kakaodejen ud til en tilsvarende firkant.
Pensl den hvide dej med sammenpisket æg og læg dejstykkerne ovenpå hinanden. Pensl igen med æg og rul dejen sammen til en roulade (kakaodejen er lidt tør, så den knækker en smule - kom den derfor inderst).
Det er nemmest at lave rouladerne, hvis man deler portionen i to, så man ender med to roulader. Ellers bliver det meget svært at flytte kakaodejen over på den hvide dej.
Læg dejen på køl i nogle timer eller til dagen efter, så den er nemmere at skære i 4-5 mm tykke småkager, som kommes på en bageplade.
Småkagerne bager i 6-8 min ved 220 grader.

Hasselnøddesmåkager

½ portion gunddej
100 finthakkede hasselnødder

De finthakkede hasselnødder æltes ind i dejen. Dejen trilles i stænger, som er omkring 3-4 cm tykke. Jeg fik trillet mine stænger ret tynde - omkring 2-3 cm - og tænkte at småkagerne blev lidt for små, men faktisk er det ret lækkert, at de lige passer til en lille haps!
Stængerne lægges på køl i nogle timer eller til dagen efter. Skæres i skiver på 3-4 mm og bages ved 220 grader i 6-8 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!