lørdag den 17. november 2012

Kanelcupcakes med chokomocca-ganache

Èn af min datters absolutte yndlingskager er kanelkage med chokolade/kaffeglasur - den har mild kanelsmag og glasuren får kagen til at blive helt konfektagtig.

Vi syntes at det kunne være rigtig sjovt at eksperimentere lidt med den opskrift og istedet lave den som en lækker, konfektagtig cupcake med en chokomoccaganache.



Kagen som sådan har jeg ikke lavet meget om på - dog har jeg brugt olie i stedet for smør, da jeg synes at cupcakes får en lækker sprød overflade, når man bruger olie i dejen. Jeg har også tilføjet æbler i små tern, lagt ind midt i kagen. Det giver en god saftighed og også lidt friskhed til en ellers ret sød og tung kage.
Ganachen er lavet af mørk chokolade, fløde og kaffesirup - den er ret mørk og heftig og nok ikke helt børnevenlig. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave den med halv mørk og halv lys chokolade - lys chokolade alene vil blive for sødt.

Kanelcupcakes med chokomocca-ganache

200 g sukker
0,5 dl olie
1 tsk kanel
200 g mel
1 tsk natron
2 1/2 dl kærnemælk
evt. 1 æble i små tern

Sukker og olie røres sammen med kanel. I dejen kommes mel, natron og kærnemælk og alt røres sammen.
Kommes i 10-12 muffinsforme og bages ved 200 grader i 15-20 min til dejen slipper en træpind.
Afkøles og pyntes med chokomocca-ganache


Chokomocca-ganache

150 g mørk chokolade
1 1/2 dl piskefløde
1-2 spsk kaffesirup

Chokoladen hakkes og kommes i en skål sammen med kaffesirup. Fløden varmes op til kogepunktet og hældes over chokoladen, men der røres til chokoladen er smeltet. Køles helt af og piskes derefter forsigtigt til den er cremet og luftig.

Kaffesirup

50 g sukker
0,5 dl stærk kaffe

Sukker og kaffe koges op. Bobler i 5 min og hældes over i en ren skål. Afkøles.




Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!