lørdag den 17. november 2012

Appelsincupcakes med choko/orange-ganache

Toms har lige nu kampagne for deres guldbarrer..og det er da virkeligt ikke til at stå for, så jeg kom selvfølgelig til at købe alt for mange (en kombination af at være på indkøb en fredag efter arbejde og at være småsulten..). Jeg kom så til at tænke på, om ikke man kunne bruge guldbarrer til at bage med og resultatet blev disse appelsincupcakes, fordi jeg havde et net med nogle appelsiner, der var begyndt at se lidt sørgelige ud.

Kagerne gjorde lykke i dag hos fodboldtøserne - det var også velfortjent, for de spillede fantastisk :o)



Appelsincupcakes med choko/orange-ganache

200 g sukker
2 æg
1 dl olie
1 tsk vaniliesukker
225 g mel
1 tsk bagepulver
1 tsk natron
Skal af 2 appelsiner
Saft af 1 appelsin
125 g Cheasy fraiche 6%

Æggene piskes i sukkeret, én af gangen. Når æg og sukker er rørt hvidt og skummende kommes olien i. Mel, bagepulver og natron blandes og sigtes i æggeblandingen. Vendes forsigtigt i. Så kommes den revne appelsinskal i og herefter appelsinsaften. Til sidst vendes creme fraiche i - det gør kagerne lækre og saftige :o).
Kommes i 12-14 muffinsforme og bages ved 200 grader i 12-15 min til der ikke følger dej med, når man stikker i kagerne med en træpind.

Choko/orange-ganache

150 g Toms guldbarre med orangeknas
1 1/2 dl piskefløde

Chokoladen hakkes og kommes i en skål. Varm fløden op til kogepunktet, hæld over chokoladen - rør rundt indtil chokoladen er smeltet.
Skålen dækkes med film - skal helt ned på fløden, så der ikke dannes kondens. Køles helt ned - gerne natten over - ellers 10-15 min i fryser og herefter på køl i 30 min. Herefter piskes - forsigtig! - så ganachen bliver cremet og luftig.

Jeg havde ikke mere natron, så jeg brugte 2 tsk bagepulver - mine cupcakes blev mere muffinsagtige (med top på), men de smagte stadig lækre. Jeg bagte dem i går aftes og havde dem med til fodboldtøserne i dag - og de var stadig saftige og lækre - yummi :o)

Jeg fik pisket min ganache lidt for længe - i går kunne jeg godt sprøjte den på, men i dag var den blevet alt for stiv, så der smurte jeg den bare på og pyntede med sukkerkugler. Men den smagte fint af flødechokolade og appelsin.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!