onsdag den 3. oktober 2012

Krydret æbletærte med smuldredej


Èn af mine bedste efterårsminder stammer hjemme fra min mormor, som var helt fantastisk til at bage. Man kom aldrig på besøg hos hende, uden at der blev serveret hjemmebagt brød til kaffen.



Hun havde en ret stor køkkenhave med mange bærbuske og ikke mindste æbletræer. Når æblerne var blevet plukket af træet, blev de opbevaret i hendes værksted, som derfor altid duftede helt fantastisk af lækre æbler - og derfor kan jeg simpelthen ikke gå forbi duftende æbler i dag uden at skulle købe nogle med hjem. Og når man så er kommet til at forkøbe sig i lækre æbler, hvad gør man så? Jo, man bager da en æbletærte med smuldredej - det er noget af det lækreste og rent faktisk også rigtigt nemt, så bare giv jer i kast med at bage..

I denne opskrift er der drysset en blanding af brun farin og kanel udover æblerne og samme blanding er også kommet i smuldredejen, så æbletærten får en lidt krydret og sirupsagtig smag.

Velbekomme!

 

Krydret æbletærte med smuldredej

5 store syrlige æbler
1 spsk brun farin
½ tsk kanel

100 g mel
1 spsk brun farin
75 g sukker
30 g kokosmel
½ tsk kanel
75 g smør



Æblerne skrælles og skæres i både. Fordeles i et smurt tærtefad.


Brun farin og kanel blandes og drysses over.


Bland mel, sukker, brun farin, kokosmel og kokos. Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melblandingen.


Når det har konsistens som havregryn, drysses det over æblerne.

Tærten bages ved 200 grader i ca. 30 min.


Smager dejligt med creme fraiche til, men er rigtig god med vanilieis til..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!