mandag den 29. oktober 2012

Chokoladecup-cakes med hindbærsylt og daim-ganache....yummi!!

I weekenden holdte vi min søns 13års fødselsdag (første omgang!). Som det hører sig til en fødselsdag, var der hjemmebagte boller, lagkage og 2 slags kager, bl.a. disse chokolademuffins, som min søn gerne ville have. Faktisk havde han også bestemt hvilken lagkage, vi skulle have - opskrift og billeder kommer senere!

Som grunddej til muffins brugte jeg min nemme og gode opskrift på chokoladekage - den bliver altid lækker saftig og holder sig frisk længe. Jeg tilsatte hakket chokolade og ½ tsk. bagepulver for at gøre mine cup-cakes ekstra chokoladeagtige og luftige.

Til lagkagen havde jeg lavet en hindbærsylt og resterne af den tilsatte jeg til nogle af cup-cakes'ene (i hvide muffinsforme, så børn og andre bær-forskrækkede ikke kom til at tage en cup-cake med hindbær). Den sød/syrlige smag af hindbærene klædte virkeligt chokoladen.



Chokoladecup-cakes

200 g sukker
63 g blødt smør
200 mel
1/2 dl usødet kakaopulver
1/4 l kærnemælk
1 tsk vaniliesukker
1 tsk natron
1 tsk bagepulver
50 g hakket mørk chokolade

Varm ovnen op til 200 grader.
Sukker og smør røres sammen. Mel, kakao, natron, bagepulver og vaniliesukker blandes sammen og sigtes i dejen. Røres i dejen sammen med kærnemælken. Den hakkede chokolade vendes i. Dejen kommes i muffinsforme og bages i 15-20 min.

Daim-ganache

1/4 dl piskefløde
125 g Marabou-chokolade med Daim

Hak chokoladen fint og put den i en skål. Bring fløden i kog og hæld over den hakkede chokolade. Rør indtil chokoladen er smeltet og dæk skålen med film (skal lægges helt ned på ganachen, så ikke der dannes kondens). Stilles på køl indtil næste dag (eller i fryseren i ½ time og herefter på køl indtil det er helt koldt). Tag skålen ud af køleskabet og pisk forsigtigt med en håndmikser indtil cremen er let og luftig - pas på ikke at piske for længe, så skiller cremen.

Daim-ganache smøres eller sprøjtes på cup-cakes'ene, når de er helt kolde.

Hindbærsylt
1 pose frosne hindbær
8-10 spsk rørsukker

Hindbær kommes i en gryde med sukker og koges forsigtigt i 10-15 min indtil det ikke løber, når der kommer en dråbe på en kold tallerken. Sukker kan justeres alt afhængig af, hvor syrligt man kan lide sin sylt.
Hvis man vil have hindbærsylt i cup-cakes, så kommes en tsk. i, når formen har fået den første skefuld dej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!