tirsdag den 25. september 2012

Gustav...

hedder min surdej, som jeg startede op efter sommerferien.

Sidste gang jeg brugte af min surdej hældte jeg den op i et patentglas, så det var lidt lettere at holde øje med den i køleskabet og nu har jeg så i et par dage gået og luret på, om Gustav mon var død fra mig...

Så i dag tog jeg mod til mig og stak næsen ned i glasset - men nej, han dufter helt som han skal; surt og en anelse af øl, så jeg tror stadig der er liv i ham, selvom han ikke ser alt for appetitlig ud.


Jeg har bagt med min surdej et par gange; bl.a. et hvedebrød med inspiration fra MissMuffins (frkmuffinsopskrifter.blogspot.dk ) Koldhævet Hvedebrød.

Det kom der to fantastisk flotte brød ud af med en lækker sprød skorpe og en sej krumme. Jeg brugte rugmel i dejen, hvilket også giver en rigtig god smag til dejen.


 
Jeg har også brugt surdejen til at bage lækre koldhævede gulerodsboller, som jeg desværre ikke lige fik taget et billed af, men som smagte helt vildt lækre. Jeg bager dem snart igen og så lover jeg at lægge billeder og opskrift på bloggen.
 
Lige en sidste lille ting for i dag. Skulle sige fra min datter, at Tebasser altså klart er bedst med et godt lag boysenbærmarmelade..
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!