søndag den 4. marts 2018

Speltboller med chiafrø (low fodmap venlige)


Jeg har siden maj sidste år fulgt low fodmap-diæten (som du også kan lære om her) og har efterhånden testet en del forskelligt brød.


Jeg er ikke så vild med glutenfrit brød - det smager ofte ikke som brød og konsistensen er også ret anderledes end brød.

Derfor vil jeg hellere nøjes med at spise lidt brød engang imellem og så spise noget brød, som smager og føles som rigtigt brød.

Heldigvis kan mange, der har IBS, godt tåle at spise brød bagt på sigtet speltmel. Speltmel smager som hvedemel (nogle mener endda, at det smager bedre end hvedemel) og det kan behandles næsten som hvedemel - glutenstrukturen er en smule blødere og derfor må det ikke æltes så længe i røremaskinen som hvedemel.

Det betyder, at det er muligt at bage nogle bløde og luftige boller med god krumme og rigtig god smag.





søndag den 7. januar 2018

Chokoladeroulade med lime og abrikos



I ren protest med sukkerfri januar, har jeg lavet en lækker, sød og syrlig roulade til vores søndagseftermiddagskaffe.


Inspirationen kommer fra Den Store Bagedyst - rouladen var en teknisk udfordring i sæson 2, hvor den var rullet med en limecreme og en lækker rabarbermarmelade.

Det er ligesom ikke rigtig sæson for rabarber (og jeg gad heller ikke bruge hele formiddagen på at lave kage), så jeg brugte en rigtig god abrikosmarmelade i stedet for.


Cremen er lavet med Dulcey-chokolade fra Valhrona - det er en karamelliseret, hvid chokolade med en svag saltsmag. Hvis ikke du kan finde den, så brug en god hvid chokolade istedet for.

søndag den 30. juli 2017

Low fodmap "rugbrød"


Jeg har tænkt længe over det her indlæg - ikke så meget over opskriften, for den fik jeg tilpasset til min smag efter et par gange, men mere over at dele noget så privat som mine problemer med maven med jer.

For mig er det helt utroligt privat, når min mave driller mig. Det er ikke noget, jeg fortæller andre ret meget om - jeg kan godt nævne, at jeg har ondt i maven, men jeg går aldrig i detaljer. Og det gør jeg aldrig, fordi jeg synes at det er lidt pinligt. Altså det er pinligt, at jeg får ondt i maven og bliver voldsomt oppustet, når jeg har spist. Det er også pinligt, at jeg har meget luft i maven og derfor må kæmpe for ikke at komme til at slå en prut, når jeg er sammen med andre mennesker. Det er også pinligt, at jeg veksler mellem at være forstoppet og at have diarre. Og at jeg ofte har halsbrand, kvalme og en følelse af at have en klump i halsen, som ikke kan synkes væk. Og det er pinligt, at mine problemer med maven går ud over mit sociale liv.

Lidelsen hedder IBS (på dansk irritabel tyktarm) og rigtig mange danskere lider heraf i forskellige grader. For mit vedkommende har jeg haft symptomerne, siden jeg var 16-17 år. Jeg har prøvet mange forskellige ting, som syreneutraliserende medicin, afføringsmidler, motion. Jeg har talt med min læge mange gange og jeg har i perioder troet, at det var pga. stress eller psyken, at min mave drillede mig.

I foråret, efter en lang periode med rigtigt mange maveproblemer, tog jeg kontakt til en diætist og hun startede mig op på low fodmap diæten. Diæten er udviklet af det australske universitet Monash og består i, at man i en 6 ugers periode udelukker alle de ting fra ens kost, som indeholder mange fodmaps. Fodmaps er flere forskellige slags kulhydrater, som kan give mennesker med IBS problemer med luft, diarre, forstoppelse, halsbrand mv. Monash Universitetet tester forskellige slags fødevarer og har udarbejdet en liste over hvilke fødevarer, der er low fodmap og hvilke man skal undgå.

I princippet er jeg ikke tilhænger af, at man udelukker fødeemner fra sin kost - og det her er IKKE en kur - men denne diæt er videnskabeligt gennemtestet og det har gjort en forskel for mig.

Efter de 6 ugers udelukkelse, skal man til at genindføre fødeemner, som har et højere indhold af fodmaps - det er her, man skal til at finde ud af, hvilke fødevarer, man kan tåle og hvilke man skal holde sig fra/spise i begrænsede mængde.

Én af de fødevarer jeg har fundet ud af, at jeg skal holde mig fra, er desværre rugbrød. Jeg har altid elsket rugbrød og kunne godt spise 2-4 skiver på én dag. Men da jeg ville genindføre det, fik jeg voldsomme mavesmerter og diarre allerede efter kun 1/2 skive.  Så rugbrød er, for nu, no-go.

Jeg har fundet denne opskrift på "rugbrød" hos glutenfriforbegyndere.dk og har tilpasset den til low fodmap og til min smag. Det minder rigtig meget om rigtigt rugbrød og smager dejligt.